Ondanks dat alle Deense karren er hetzelfde uitzien, zijn er veel verschillende kwaliteiten in omloop.
Materiaalgebruik
- De basis van elke Deense kar bestaat uit staal in verschillende diktes. Het eerste verschil wordt meteen duidelijk: Hoe dikker het staal, hoe steviger de kar in de basis is.
- Aan de onderzijde van de kar wordt er een wielbrug gecreëerd voor de bevestiging van de wielen. Goede, stevige karren hebben een dichte wielbrug, dat wil zeggen dat er een volledig dichte plaat boven de wielen zit. Dit is belangrijk omdat er op dit punt erg veel gewicht geconcentreerd zit. Goedkopere karren hebben een open wielbrug, en kunnen aanzienlijk minder gewicht dragen.
Deense kar onderstel met dichte wielbrug Deense kar onderstel met open wielbrug
Wijze van productie
- Na het vormen worden de onderdelen van onze Deense karren gelast met een lasrobot. Hierdoor zijn de verbindingen sterk en homogeen en de kans op productiefouten minimaal.
Goede homogene las Slechte las
Galvaniseren
- Een kwalitatief goede Deense kar wordt na het lassen gegalvaniseerd. Hierbij heeft warmbad verzinking, ook wel hot-dip genoemd, de voorkeur. Warmbad verzinken haalt alle spanning die ontstaat door het lassen uit het materiaal waardoor het materiaal weer homogeen van structuur is. Het frame wordt door deze behandeling zowel aan de buitenzijde en binnenzijde zeer goed beschermd tegen roest. Thermisch verzinken gebeurt bij temperaturen rond de 450 °C. Tijdens het thermische proces ontstaat er een legering van zink en staal. Deze laag is dikker dan de deklaag bij elektrolytisch verzinken.
- Elektrolytisch of koudbad verzinken is voordeliger maar ook minder duurzaam. Karren met deze verzinking zijn gevoeliger voor roestvorming. Het elektrolytische proces is minder geschikt voor verzinken van holle ruimtes omdat er een effect optreedt dat bekent staat als de kooi van Faraday. De binnenzijde van het frame wordt met deze methode niet tot nauwelijks verzinkt. Op onderstaande foto's is het verschil zichtbaar: Er zit al vliegroest op de binnenzijde van de koker op de rechter foto.
Doorsnede frame thermisch verzinkt Doorsnede frame elektrolytish verzinkt
- Er zijn ook zogenaamde “pre-shine” karren op de markt. De onderdelen hiervan worden voorzien van een dunne koudbad verzinking vóór het lassen, en daarna voorzien van een laagje zinkspray rondom en op de las. Deze karren zijn geschikt voor export van bloemen en planten, of kunnen slechts beperkte tijd worden ingezet vanwege de mindere stevigheid en behoorlijke roestgevoeligheid. Goedkoop maar daar is de kwaliteit ook naar. Deze karren hebben wij dan ook niet in ons assortiment.
Welke kwaliteiten hebben wij in het assortiment?
- Lichte kwaliteit
- Standaard kwaliteit
- Zware kwaliteit
- Zware kwaliteit met staaldraad bodem
Deense kar lichte kwaliteit
Materiaal | : | Staal |
Wielbrug | : | Open |
Wijze van verzinking | : | Elektrolytisch, koudbad verzinkt |
Bodemplaat | : | 5 mm populieren multiplex |
Geschikt voor | : | Transport van bloemen en planten, export, lichte toepassingen binnen in bijvoorbeeld magazijnen. |
De Bodem
- Na het galvaniseren wordt de kar verder opgebouwd. De bodem bestaat uit gelaagd populierenhout van verschillende diktes, die met popnagels aan de kar bevestigd wordt. Soms wordt er bezuinigd op de kwaliteit van de popnagels, waardoor deze na korte tijd al loslaten. Wij gebruiken daarom enkel popnagels van goede kwaliteit.
- De bodem van de staaldraad variant van de Deense kar wordt erin gelast en daarna in zijn geheel warmbad verzinkt.
De Wielen
- De standaard wielen onder een kar voldoen voor datgene waar de Deense kar ooit voor bedoeld is: Het transporteren van bloemen en planten. De afgelopen jaren wordt de Deense kar echter door steeds meer sectoren ontdekt, zoals in de Retail, logistiek, vertical farming en orderverwerking. Daar schieten de standaard wielen vaak tekort: te veel herrie en trillingen, of onvoldoende draagvermogen. Wij hebben voor elke toepassing de geschikte wielen, met beter draagvermogen, minder rolweerstand, minder geluid en trillingen of voorzien van een geïntegreerde rem. Hierdoor wordt de inzetbaarheid van een Deense kar enorm veel groter.
Wat kunnen wij nog meer leveren?
- Onze fabriek in Polen heeft jarenlange ervaring in het produceren van o.a. Deense karren en kan karren en platen maken in iedere gewenste maat en uitvoering. Eventueel zijn de karren ook gekleurd leverbaar (Ral Classic). Dit gebeurt door middel van poedercoaten na het verzinken.
Comments